راهنمای تست باتری خودرو با استفاده از مولتی متر[99% کاربردی]

سوار خودرو می شوید و استارت میزنید اما صدای موتور شنیده نمیشود و چراغ باتری پشت آمپر روشن می شود. بله اشکال از باتری است . گاهی اوقات دلیلش واضح است چون فراموش کرده اید که چراغ جلو را خاموش کنید و تمام شب روشن مانده است.در ادامه مقاله به آموزش تست باتری با استفاده از مولتی متر می پردازیم.

0
  • اما به جز این مورد چگونه تشخیص دهیم که باتری ماشین خراب شده است ؟
  • چطور متوجه شویم که باتری با شارژ مجدد درست می شود و یا نیاز به تعویض آن داریم ؟

یک ابزار ارزان و یک تست باتری ساده می تواند به شما نشان دهد که شارژ نگه میدارد یا خیر؟ و در ادامه راه حل های آسانی برای مشکلات احتمالی که موجب خرابی باتری میشود را بیاموزید.

باتری ماشین چند ولت باید داشته باشد؟

در یک تست باتری ماشین عالی و سالم باید حدود 12.6 ولت را نشان دهد. با توجه به نحوه تخلیه باتری ها ، بسیار مهم است که پس از حداقل یک ساعت نشستن باتری را آزمایش کنید تا ولتاژ استراحت را بدست آورید. ماشین را یک شب بگذارید و قبل از اینکه ماشین را صبح روشن کنید تست کنید تا یک اندازه گیری دقیق از سلامت باتری خود داشته باشید.

تست باتری با مولتی متر روشی ساده است. اولین کاری که باید انجام دهید اطمینان از دسترسی به پایه های باتری (اتصالات فلزی در بالا یا جلوی باتری) است.

باتری ها معمولا در قسمت موتور در یک طرف موتور قرار دارند. اگر باتری در هنگام باز کردن کاپوت بلافاصله مشخص نیست ،از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید. در اتومبیل های مدرن ، باتری غالبا دارای پوشش پلاستیکی است که یا لولا می شود و یا گاهی اوقات نیاز به بازکردن چند پیچ دارد.

همچنین ممکن است روی پایانه مثبت (+) یک پوشش قرمز وجود داشته باشد که برداشته شود یا باز شود. هنگامی که باتری در معرض دید قرار گرفت ، بسیار مراقب باشید که هیچ فلزی به پایانه ها برخورد نکند و باعث اتصال کوتاه نشود ، بنابراین آچارها یا ابزارهای دیگر را در بالای باتری قرار ندهید.

تست باتری اتومبیل را با استفاده از مولتی متر

 باتری را آماده کنید

اولین قدم تعیین محل باتری خودرو و تعیین وجود آلودگی یا خوردگی در پایانه های مثبت و منفی است. ترمینال مثبت معمولاً دارای پوشش قرمز و علامت “بعلاوه” است ، در حالی که ترمینال منفی دارای پوشش سیاه و علامت “منفی” است. از آنجا که تجمع رسوب می تواند مانع از خواندن ولتاژ دقیق مولتی متر، باید با استفاده از کاغذ سنباده رسوب روی پایه ها برداشته شود.

برای جلوگیری از تماس پوست با مواد شیمیایی مضر و اسید باتری باید از دستکش استفاده شود. پس از تمیز شدن ترمینال ها ، آنها به عنوان نقاط اتصال پروب های مولتی متر عمل می کنند.

تنظیم مولتی متر

مولتی متر به دلیل تنظیمات مختلف اندازه گیری ممکن است پیچیده به نظر برسد ، اما عملکرد کلی آن بسیار ساده است. برای آزمایش خروجی الکتریکی باتری خودرو ، صفحه مولتی متر باید به تنظیم “20 ولت” تبدیل شود. اما قبل از استفاده از مولتی متر،باید تمام شارژهای سطحی باتری را بردارید تا قرائت دقیق انجام شود. برای این کار باید حدود دو دقیقه چراغ های جلو روشن و سپس خاموش شوند.

اندازه گیری و تحلیل کنید

برای اندازه گیری بار باتری ، مولتی متر دارای دو پروب قرمز و سیاه است. پروب قرمز برای تماس با ترمینال مثبت و پروب سیاه برای تماس با ترمینال منفی است.

تست باتری خودروهنگامی که پروب ها هنگام خاموش بودن ماشین و باتری در حال استراحت به ترمینال ها متصل می شوند ، نمایشگر مولتی متر باید 12.2 تا 12.6 ولت (شارژ کامل) را نشان دهد. این محدوده ولتاژ به این معنی است که باتری برای راه اندازی خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر میزان اندازه گیری کمتر از 12.2 ولت باشد ، ولتاژ استراحت باتری ضعیف است ، به این معنی که به احتمال زیاد نیاز به شارژ یا تعویض دارد.

هنگامی که ولتاژ استراحت مشخص شد ، نوبت به خواندن ولتاژ استارت می رسد. این لحظه روشن شدن وسیله نقلیه است و باتری به دلیل انرژی بیشتری که برای راه اندازی موتور استارت مورد نیاز است ، بیشترین کشش را دارد.

 به محض روشن شدن اتومبیل ، ولتاژ برای لحظه ای افت می کند اما نباید از 10 ولت پایین بیاید. اگر از 10 ولت پایین بیاید ، به این معنی است که باتری قدرت گردش کافی ندارد و مستعد خرابی است. باز هم ، در این حالت ، شارژ یا تعویض باتری ممکن است لازم باشد.

بلافاصله پس از چرخه لنگ (استارت)، خودرو شروع به کار می کند و یک جریان ثابت را از باتری جدا می کند. با روشن شدن موتور ، درجه مولتی متر باید در محدوده 14 تا 14.5 ولت باشد. پایین آمدن زیر 14 به این معنی است که باتری ضعیف است و برای کارکرد مداوم خودرو غیرقابل اعتماد است ، یا دینام خراب است.

وظیفه دینام تولید انرژی برای تغذیه سیستم الکتریکی و شارژ باتری هنگام کارکردن خودرو است.

تست دینام

برای آزمایش دینام ، تمام تجهیزات الکتریکی خودرو را روشن کنید – چراغ های جلو ، روشنایی داخلی ، کلید کولر و فن ، استریو با این کار،بار ولتاژ به حداکثر می رسد.

اگر میزان خواندن مولتی متر به زیر 13.5 ولت کاهش یابد ، دینام تلاش می کند تا باتری را به درستی شارژ کند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. وقت آن است که به یک متخصص مجاز مراجعه کنید.

استفاده از مولتی متر می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد باتری و سیستم الکتریکی وسیله نقلیه خود در اختیار مالک خودرو قرار دهد. آزمایش دوره ای می تواند به پیش بینی و جلوگیری از خرابی های قریب الوقوع که اغلب بدون هشدار رخ می دهد ، کمک کند.

علائم ضعیف بودن باتری خودرو

واضح ترین نشانه پایین بودن میزان باتری ، لنگ خوردن لرزش هنگام تلاش برای راه اندازی وسیله نقلیه است. در موارد بدتر ، ممکن است اصلاً لنگ نباشد. اگر شیشه برقی شما از کار بیفتد یا گرم کن صندلی یا سیستم سرمایش الکترونیکی آنطور که باید کار نمی کنند ، ممکن است نشانه کمبود انرژی باتری ماشین باشد.

اگر وسیله نقلیه شما مجهز به ریموت کنترل از راه دور باشد ، ممکن است در باز کردن درب و صندوق عقب اتومبیل خود با سطح باتری کم نیز مشکل داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که باتری کم یا ضعیف به طور خودکار به معنای نیاز به تعویض نیست. عوامل مختلفی ممکن است بر وضعیت شارژ باتری اتومبیل شما تأثیر بگذارد ، مانند رانندگی طولانی مدت با ماشین یا عدم روشن شدن خودرو در بازه زمانی طولانی است.

حتما دینام وسیله نقلیه خود و سیستم شارژ را از نظر مشکلات بررسی کنید. جدا از باتری معیوب ، ممکن است مشکلی در سیستم الکتریکی خودرو شما وجود داشته باشد که باعث تخلیه باتری می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.